معرفی معاونت درمان
معاونت درمان مرکزآموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی سرپرستی امور مربوط به درمان، شامل نظارت دقیق بر خدمات درمانی ارائه شده در بخش های بستری و سرپائی و همچنین تامین امکانات تجهیزاتی، نیروی انسانی و انجام امور نظارتی را برعهده دارد.
چشم انداز
این معاونت در نظر دارد با استفاده از کلیه امکانات ،مهارت ها و مناسبترین فن آوری های در دسترس بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به عنوان مرکز ارزیابی، نظارت، اعتبار بخشی و تعالی خدمات بالینی گام بردارد و الگویی در سطح کشور و منطقه باشد.
رسالت
رسالت این معاونت، تامین و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی مربوط به امور درمان بیماران قلبی و عروقی و بازتوانی آنها در راستای حفظ و ارتقاء سلامت جامعه می باشد و سعی دارد با رویکرد عدالت محوری و مشتری مداری در جهت حفظ و ارتقاء سلامت و کاهش بار بیماریها، آسیب ها و حوادث در جامعه تحت پوشش از طریق نظارت ،آموزش و مدیریت برنامه های درمان و بازتوانی اقدام نماید و از انطباق خدمات و منابع واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت با استانداردها و تضمین ایمنی،کیفیت،کمیت و هزینه مناسب مراقبت های سلامت با استفاده از نیروهای مجرب ،متخصص و با انگیزه اطمینان حاصل نماید.
اهداف کلی:
برنامه ریزی در مورد بالابردن سطح کارائی واحد های تابعه و اتخاذ طرح ها و شاخص های مربوط به تسریع درمان بیماران بستری و سرپائی جلب مشارکت پرسنل،کارشناسان و پزشکان
- نظارت بر نحوة جذب اعتبارات اختصاص یافته از سوی وزارتخانه به بیماران.
- تلاش در جهت حفظ و ارتقاء کمی و کیفی خدمات ارائه شده منطبق بر استانداردهای روز و انتظارات مراجعان.
- تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت خدمات درمانی واحدهای تابعه از طریق راهکارهای پیشنهادی و ارزیابی های مداوم.
- ارتقای وضع توزیع خدمات، افزایش دسترسی، تامین و استقرار منابع مورد نیاز در بخش سرپائی و بستری بر اساس برنامه سطح بندی خدمات.
- ارتقای کیفیت ارائه خدمات و کنترل کیفی و کمی خدمات درمانی"بیمارستانی و سرپائی (ممیزی خدمات درمانی)
- استفاده از تکنولوژی های روز، در ارائه خدمات فوق تخصصی به بیماران قلبی و عروقی.
- بازآموزی و توانمندسازی پرسنل به منظور به هنگام نمودن ( به روز نمودن ) اطلاعات و کارایی در آموزشهای ضمن خدمت
- نظارت و ارزشیابی ضوابط استاندارد بخشها و درمانگاهها
- ایجاد کمیته های علمی تخصصی .
- گسترش افزایش توانمندی و رضایتمندی کارکنان حوزه معاونت درمان مرکز.
- برنامه محور بودن معاونت و مشارکت کارکنان در تدوین آنها.
- اجرای تمامی وظایف اداری و مدیریتی با کار تیمی
- برنامه ریزی توسعه در اجرای طرح های فوق تخصصی
- نظارت و کنترل بر حسن اجرا در تامین و توزیع نیروهای تخصصی پزشک وپیراپزشکی و نیروی انسا نی مورد نیاز .
- ایجاد و بسط بستر مناسب به منظور جذب بیشتر نیروی انسانی متخصص و ماهر
- بررسی و مطالعه میزان آموزشهای مورد نیاز و تجهیزات.
- توسعه منابع انسانی از طریق آموزش، هدایت و ارزیابی مداوم کارکنان و... با ارج نهادن به خدمات ارزشمند آنها.
- نظارت بر نحوه عملکرد نیروی انسانی مرکز
- برنامه ریزی در مورد با لا بردن سطح کارآئی واحدهای تابعه در ساعات اداری وغیر اداری وپیشنهاد و اجرای طرح های خاص
- داشتن نظارت مستمر بر واحد های تحت پوشش و بازدید های خارج از ساعات اداری.
- مستندسازی و ارائه گزارشات مدیریتی مناسب همراه با به روز نمایی و استفاده از شاخص های مناسب ارزیابی،
- مطالعه و بررسی در زمینه نیازهای شبکه بهداشت و درمان
- مستند سازی اهداف حوزه درمان بر اساس سطح بندی نظام ارائه خدمات
- تهیه وتدوین برنامه ریزی عملیاتی جهت رسیدن به اهداف استراتژیک معاونت درمان .
- نظارت بر نحوة پیگیری برنامه های تاکتیکی و عملیاتی معاونت درمان طبق برنامه های استراتژیک تعیین شده.
- فراهم کردن زمینه و بستر های لازم جهت استقرار نظام حاکمیت بالینی.
- متناسب سازی چارت سازمانی با اهداف حوزه درمان.
- استقرار سیستم های مدیریت کیفیت در حوزه معاونت درمان.
- برگزاری جلسات منظم شورای اداری معاونت.
- متعادل نمودن منابع تخصیصی با فعالیت های مرکز.
- تدوین چک لیست های نظارتی بر واحد های تحت پوشش .
- تنظیم برنامه های درمانی و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها ، برنامه ریزی و ارائه طرح برای ارتقاء کیفی وکمی امور درمانی، پیگیری مسائل و مشکلات تشخیصی و درمانی موجود و بررسی و ارائه راه حل های مناسب جهت رفع آنها .
- نظارت بر نحوه همکاری وهماهنگی مستمر با سازمانهای بیمه گر
- نظارت وکنترل مستمر بر نحوه ارائه خدمات تشخیصی درمانی
- نظارت بر ارزشیابی ضوابط استاندارد و بخشها و درمانگاهها
- رسیدگی و نظارت بر امور خدمات پاراکلینیکی و واحدهای درمانی تابعه
- نظارت بر اسناد و مدارک پزشکی مرکز
- نظارت بر فعالیت کمیته های مرکز
- تجزیه و تحلیل دستورالعملهای کسب شده به منظور تعیین راه حلهای مناسب جهت اجرای آنها
- پیگیری مسائل و مشکلات درمانی موجود در منطقه و بررسی راه حلهای مناسب جهت رفع آن و انعکاس آنها به وزارتخانه
- تایید برنامه ریزی عملیاتی واحد ها جهت رسیدن به اهداف استراتژیک معاونت درمان
- برنامه ریزی توسعه در اجرای طرح های فوق تخصصی
- نظارت بر نحوة پیگیری مسائل مربوط به استاندارد سازی و سیستم بهبود کیفیت
- نظارت بر نحوة برآورد اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز بیماران جهت پیش بینی در بودجه سالانه .
- نظارت بر نحوة کنترل سیستم مدیریت حوادث
- ایجاد امکان دسترسی کلیه بیماران قلبی به خدمات درمانی داروئی مورد نیاز وتلاش در جهت اطلاع رسانی وآموزش بیماران ،
- ارائه خدمات فوریتهای پزشکی در اسرع وقت با حداقل عوارض بمنظور تسریع دردرمان بیماران بستری و سرپایی
- نظارت بر امور فوریتهای مرکز
- ارتقاء خدمات فوری و اورژانسی در ارجاع بیماران قلبی اورژانس.
- افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات درمانی و واکنش سریع و صحیح در شرایط بحران و حوادث و سوانح غیر مترقبه.
- معاونت درمان از نظر تشکیلاتی شامل مدیریت نظارت بر درمان، مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، اداره پرستاری، اداره آمار و اسناد و مدارک پزشکی، حاکمیت بالینی، واحد توزیع نیروی انسانی، واحد رسیدگی به شکایات و انتقادات و پیشنهادات، واحد مددکاری، واحدکنترل عفونت و پیشگیری و بهداشت محیط و همچنین قسمت تجهیزات پزشکی میباشد که در حال حاضر وظایف مربوطه بصورت تخصصی و توسط افراد مجرب در حال انجام می باشد.
|